Kriminelle på internett prøver å utnytte situasjoner der flere flyreiser er annullerte eller betydelig forsinket..
Flere passasjerer har mottatt meldinger som tilsynelatende instruerer dem hvordan de skal få kompensasjon. Alt de trenger å gjøre er å klikke på en lenke. Spesialister påpeker at dette er en ny serie med phishing-metoder. Nettkriminelle kan få tak i personopplysninger eller bankkontoer.
Denne sommersesongen har forsinkede og kansellerte flyreiser vært dagens orden. Situasjoner som hackere har funnet perfekte.
Eksempel: En reisende hvis fly ble forsinket, mottok følgende melding: - "Flyet ditt ble nylig forsinket, og du kan ha rett til €600 i kompensasjon. Start kravet ditt her." Meldingen avsluttes med en lenke.
I virkeligheten er det datasvindel. Hackere bruker et fiktivt selskapsnavn som lett kan forveksles med et selskap som faktisk driver med passasjerrettigheter, og hvis konto cyberkriminelle utnytter for å tiltrekke seg ofre. Representantene for det aktuelle selskapet sier at de ikke tar kontakt med kundene sine på denne måten.
Eksperter sier det er naturlig å klage eller sende krav om erstatning om slike annullerte flyreiser online – men at dette må gjøres til de aktuelle flyselskapene sine registrerte nettside og at man ikke oppgir andre personlige opplysninger enn nummeret på eventuelle flybilletter.